ПРОФЕСІЙНА СПІЛКА
ПРАЦІВНИКІВ ДЕРЖАВНИХ УСТАНОВ УКРАЇНИ
Профспілковий комітет
первинної профспілкової організації атестованих пожежних міста Ужгорода
88000, Закарпатська обл., м. Ужгород вул. Кармелюка, 12., Ідент. код 36541810
______________________тел. (03122)36318; тел. / факс (0312) 616483, e-mail : profspilka01@i.ua________________
від 12 .08. 2010 р. № 52/ 348-10
на № від
Уповноваженій ВР України
з прав людини
п. Карпачовій Н.І.
ЗВЕРНЕННЯ.
Про порушення конституційних прав та свобод десятки тисяч вогнеборців та рятувальників України.
Шановна Ніна Іванівно !
Наша громадська організація неодноразово звертала увагу минулого керівництва країни, міністерств та відомств на порушення трудових, соціально-економічних та професійних прав особового складу пожежних підрозділів, інтереси яких, згідно чинного законодавства України, зобов’язана захищати.
Нажаль, минулі керівники виявили небажання або свою неспроможність виконувати свої службові та державницькі обов’язки діяти в межах та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Замість того щоб оперативно реагувати на наші повідомлення про порушення, а в деяких випадках про злочини в системі МНС, керівництво міністерства відмовлялося реагувати на наші звернення, а „кришуючи” порушникам та злочинцям доручало переслідувати наших активістів аж до звільнення зі служби.
Весь народ України з засобів масової інформації, а велика її частина нажаль, на своїм особистім досвіді, переживає та бачить дійсно відважну та напружену роботу пожежно-рятувальних підрозділів, особисто його рядового, молодшого та середнього начальницького складу під час щорічних повеней та щоденних пожеж і інших надзвичайних ситуацій. Пожежники та рятувальники, не зважають на ризик своєму життю та здоров’ю, сумлінно виконують свої обов’язки. Але жодна державна структура МНС України не займається соціальним захистом осіб робота яких пов’язана з ризиком для життя, тому цю роботу вимушені проводити подібні нам громадські організації.
Сором, коли держава замість захисту прав и свобод громадян, які ризикуючи своїм життям та здоров’ям, чесно і сумлінно виконують свій обов’язок по захисту і допомозі народу держави від надзвичайних ситуацій і за особливістю служби не можуть чи не мають часу займатись своїм захистом, навпаки, створює їм нестерпні умови служби і перетворює їх фактично в КРІПАКІВ системи!!!!
Девіз про те ,що” Влада існує не для себе а для народу”, який взяло на озброєння нове керівництво держави, спонукало наш особовий склад вкотре повірити в торжество справедливості і надіятися, що керівники міністерства змінять своє байдуже ставлення до тих осіб, які ризикуючи своїм життям, з найнижчою зарплатою в системі МНС, декларованими пільгами та соціальними гарантіями, принизливого ставлення до себе з боку керівництва, заробляють шану всім працівника Цивільного захисту.
Нажаль звернення до нового керівництва МНС України приводить нас до висновку, що керівники Міністерства міняються, а їх ставлення до особового складу, його проблем і особливо правопорушень минулого керівництва, не цікавить і залишається таким самим байдужим.
Обурює також той факт на наше повідомлення про правопорушення минулого керівництва новий заступник від імені міністра відповідає, що вони (минулі керівники, бездіяльність яких ми оскаржували) вже давали нам немов всебічні й обґрунтовані відповіді. Це фактично означає, що нові керівники МНС підтримують протиправну, направлену проти особового складу, діяльність попередників. Це абсолютно суперечить твердженням Президента України так і твердженням Миколи Яновича Азарова про службу Влади Народу!
Першим з основних тягарів та порушень наших конституційних прав та гарантій, не зважаючи на низку інших і не менш важливих, є запровадження в 2008 році примусової контрактної служби, яка порушила конституційні права десятки тисяч (!) атестованих працівників цивільного захисту.
Це стало можливим лише тому, що в керівництві МНС України перебувають високопоставлені особи, які в минулому мають виключно досвід військової служби і не розуміють жодних принципів демократії та будування громадського правового суспільства в нашій державі, про які постійно стверджують всі керівники держави.
За рішенням загальних зборів колективів(профгруп ) пожежно-рятувальних підрозділів Ужгородщини, за підтримкою особового складу зі всієї України, яки підтримують наше звернення на сайті Форум 101, звертаюсь до Вас, як Уповноваженого ВРУ з прав людини, основного форпосту захисту не лише наших, а всіх громадян України, конституційних прав і свобод людини і громадянина, за допомогою! Нагадую та акцентую Вашу увагу, що це стосується десяток тисяч відважних вогнеборців та рятувальників, які саме в цей час, незважаючи на складну обстановку з пожежами, залишаються вірними своєму обов’язку та присязі!
Незалежно від того, що пожежні та рятувальники не є військовослужбовцями, керівництво МНС намагається мілітаризувати міністерство. Фактично в супереч Указів Президента України (№1040 від 15.09.2003р. та № 1467 від 19.12.2003 р.), згідно яких , з метою демілітарізації та позбавлення невластивих функцій, Війська ЦО та Органи та підрозділи Державної пожежної охорони (ДПО) реформовані в невійськову службу - Оперативно-рятувальну службу цивільного захисту (Службу цивільного захисту) особовий склад яких виконує свої обов’язки на професійній основі і не є військовослужбовцями , наказом МНС України № 203 від 17.03.2008 р. „Про укладання контрактів з особовим складом органів і підрозділів цивільного захисту”, в суперечь чинному законодавству, пожежні були переведені на контрактну службу. Переведення провадилося в примусовому порядку, під загрозою звільнення зі служби незважаючи на те, що Положенням про проходження служби особами рядового та начальницького складу органів та підозділів цивільного захисту( Постанова КМУ №629 ) передбачена і «кадрова служба осіб рядового і начальницького складу, зарахованих на службу до запровадження служби за контрактом».
Типова форма контракту з особовим складом органів та підрозділів цивільного захисту хоча і погоджена з відповідними міністерствами та відомствами але не може застосовуватись для осіб рядового та начальницького складу які не є військовослужбовцями. Ця Типова форма контракту ідентична Типовій формі контракту про проходження військової служби у Збройних Силах України Міністерства Оборони України(додаток № 1 ) але навіть Збройні Сили України одночасно не можуть перейти на контрактну службу і їх нормативними документами, для осіб які в же служать, передбачено перехід з кадрової на контрактну службу „за особистим бажанням”. Фактично це означає, що Міністр В. Шандра, своїм наказом перевів особовий склад МНС України на умови контрактів, які відповідають умовам проходження військової служби в суперечь чинному законодавству, яке забороняє створення не передбачених законодавством воєнізованих формувань і фактично мілітарізував міністерство.
Підписані особовим складом контракти є простою Типовою формою контракту і грубо порушують становище осіб рядового та начальницького складу органів та підрозділів Цивільного захисту МНС України їх конституційні, соціально-економічні, трудові та професійні права з наступних підстав:
1. Згідно п. 5 Постанови КМУ від 21 липня 2005 р. N 629 в цих органах для рядового і начальницького складу установлений не лише такий вид служби як « за контрактом» але і «кадрова служба осіб рядового і начальницького складу, зарахованих на службу до запровадження служби за контрактом». Фактично до запровадження контрактного виду служби весь особовий склад органів та підрозділів перебував на кадровій службі і за аналогією фактично працював на умовах безстрокових трудових договорів. Тому обмеження їх строками істотно погіршило становище працівників.
2. Примусове переведення працівника з кадрової на контракту службу, що є особливою формою строкового договору, позбавило працівника його права працювати до граничного віку (50 років) перебування на службі , яке передбачено ст. 50 ЗУ Про правові засади Цивільного захисту. Контрактом, ж цей термін, обмежується укладенним строком , і не передбачає жодної гарантії його продовження;
3. Умови контракту позбавляють працівника права відбуття на пенсію за вислугою років яке передбачене ст. 63-1 ЗУ Про правові засади цивільного захисту ( після 20 років служби) Навіть принабутті такого права працівником він забовязаний працювати до закінчення строку контракту, що грубо порушує його право на пенсію.
4. Умови контракту мають ознаки примусової праці, яка заборонена ст. 43 Конституції України тому, що не предбачають розірвання контракту за згодою сторін чи особистим бажанням працівника, робота якого пов”язана з ризиком для життя, який має право в любий час відмовитись ризикувати своїм життям чи здоров”ям. (пожежні, рятувальники, тощо) та звільнитись зі служби . Навіть в разі, коли людина вирішує більш не ризикувати своїм життям і звільнитись зі служби або його не влаштовує фінансоувий стан і він позбавлений права на достатній рівень життя для себе і своєї родини він позбавлений звільнитись з роботи і перейти на іншу роботу тому, що Контракт обмежує перелік сімейних обставин, за якими працівник може його розірвати постановою КМУ. Це порушує 48 статтю Конституції України.(додаток № 2)
5. В зв’язку з тим, що особи рядового та начальницького складу ДПО відповідно до ст. 18 ЗУ Про пожежну безпеку мають статус працівників на яких заведені Трудові книжки Типова форма контракту має відповідати вимогам Положення про порядок укладання контрактів при прийняття на роботу працівників (Постанова КМУ від 19.03.1994 р. №170) по аналогії Порядку комплектування та професійної підготовки основного особового складу аварійно-рятувальних служб та затвердженого ним Типової форми контракту, що укладається з рятувальниками (Постанова КМУ від 12.10.2001р.№ 1334)
Натомість в підписаних типових контрактах МНС відсутні і не визначені наступні обов”язкові умови : місце роботи ( орган чи підрозділ в якому працює працівник);службові функції ( коло функціональних обов”язків, посада, спеціальність, кваліфікація, професія); умови оплати, організації праці та матеріального забезпечення, встановлення доплат і надбавок,премій, винагород тощо ; забезпечення охорони праці та гарантії обов”язкового державного страхування для осіб робота яких пов”язана з ризиком для життя; не визначені умови, гарантії та компенсації в разі переїзду працівника в іншу місцевість, забезпечення житловою площею, витрати за найом житла чи користування готелем ; не визначений режим робочого часу і часу відпочинку працівника, тривалість відпустки; не передбачене забов”язання щодо компенсації моральної та матеріальної шкоди, заподіяної працівникові у разі дострокового розірвання контракту; умови розірвання контракту за згодою сторін та вищевказаних норм чинного законодавства.
Додатковими підставами скасування контрактів на наше переконання є наступне -
1. зміна безстрокових трудових договорів та запровадження строкових контрактів фактично є істотною зміною умов праці і без гарантій їх продовження створюють умови корупції при вирішенні питань їх продовження чи дострокового розірвання
2. згідно чинного законодавства контракт з працівниками та службовцями укладається при прийнятті на роботу(службу), а не через декілька років після того, хоча за згодою сторін не виключає такої можливості
3. При укладанні контракту, як особливої форми трудового договору(якщо він не військовий) повинне додержуватись правило про недопустимість погіршення становища працівника контрактом порівняно з умовами, встановленими законодавством. Такі умови контракту вважаються недійсними.
4. Строковий контракт укладається у випадках, коли трудові відносини - не можуть бути встановленими на невизначений термін з урахуванням характеру наступної роботи, умов її виконання або інтересів працівника тощо
5. відповідно до ЗУ Про профспілки, їх прав та гарантії діяльності роботодавець не вправі одноосібно, без погодження з профспілкою, вирішувати питання істотних змін умов праці тощо, а МНС порушило Генеральну Угоду між Кабміном та Федерацією профспілок в цьому питанні
6. Згідно правової позиції Мінюсту та Мінпраці типова форма контракту може використовуватись лише як методичний матеріал і є лише основою до якої за угодою сторін можуть вноситися будь які зміни та доповнення, які не суперечать чинному законодавству але це не було запропоновано і доведено до працівників. Натомість Департамент кадрової політики МНС відмовився вносити будь які зміни до контрактів
7. Укладання контракту з усіма працівниками є неправомочним, оскільки знижує рівень їхньої соціальної захищеності та суперечить вимогам Конвенції Міжнародної Організації Праці № 158 (1982), яка була ратифікована Україною 4 лютого 1994 року. Порушення цих вимог, за аналогією закону та права, відповідно до статті 9 КЗпПУ може бути підставою для визнання, недійними умов праці за контрактом, як таких, що погіршують становище працівника.
Весь особовий склад розуміє, що відповідним Законом Про правові засади цивільного захисту та Положенням про порядок проходження служби, в цих органах передбачена контрактна служба але цим же Положенням передбачено залишення на кадровій службі осіб рядового і начальницького складу, зарахованих на службу до запровадження служби за контрактом . Тому нам не цілком зрозуміла мета запровадження строкових договорів з вже працюючими працівниками, які фактично працюють на умовах безстрокових трудових договорів, крім обмеження наших трудових прав, погіршення нашого становища та можливості нашого дієвого соціального захисту.
Зміст запропонованого контракту, яким не передбачається ніщо інше крім виконання Конституції та законів України, Присяги, наказів начальників тощо, є ні чим іншим, як строковий контракт для військовослужбовців і він істотно погіршує наше становище . Ми погоджуємося, що в аварійний період, під час ліквідації надзвичайних ситуацій, в інтересах справи, більш чіткого керування ліквідацією тощо, має застосуватись принцип єдиноначальності та беззаперечного виконання не лише наказів але і вказівок начальників, які керують ліквідацією надзвичайної ситуації чи аварії. Але ми також переконані, що в безаварійний період, під час несення служби, застосування цього чисто військового принципу – безпідставне і шкідливе бо воно породжує зловживання та перевищення службового становища державними посадовцями та використання особового складу , сил та засобів не за призначенням . Ми можемо привести безліч випадків коли заради продовження чи просування по служби, отримання наступних звань, підвищення зарплати, премій, доплат та надбавок, з переляку бути звільненим зі служби тощо, деякі наші товариші були вимушені виконувати роботи, які не пов’язані з їх службовими обов’язками ( працювати у керівників на дачах, будувати їм житло, безоплатно працювати надурочно виконуючи роботи, які не входять в їх обов’язки , використовувати спеціальну техніку та особовий склад як розвізників води на дачі посадовцям і таке інше і це продовжується по теперішній час). При переукладанні таких контрактів це приведе до корупційних дій відповідних посадовців, які будуть мати переважне право вирішувати хто має право продовжувати службу, а кого за принциповість та небажання виконувати явно злочинні та протиправні накази та розпорядження, звільнити з роботи.
Таким чином, Умови типових контрактів, які були заключені з особами рядового та начальницького складу органів та підрозділів Цивільного захисту, які не є військовослужбовцями, суттєво погіршують їх становище після підписання контрактів, звужують зміст та обсяг вже існуючих конституційних прав і свобод (ст.22 Конституції України), порушують рівність конституційних прав і свобод громадян (ст.24), їх конституційні права на працю(ст43.) та на достатній життєвий рівень (ст.48), є ознакою примусової праці, яка заборонена ст. 43 Конституції України,. Обмежуючи права та свободи працівників підрозділів ЦЗ умови котракту порушують ст. 64 Коституції України і тому мають бути визнані недійсними, а запропонована Типова форма контракту таковою, яку не можна використовувати для підписання з службовцями, які не мають статусу військовослужбовців.
Спілкуючись з представниками різних гарнізонів пожбезпеки держави особисто, в учбових закладах, на сайті Форуму 101, через листування та від імені нашого особового складу прошу Вас, Звернути увагу Президента України, Голови Уряду України, законодавців та правоохоронні органи на те, що в той час, коли у рятувальників низькі заробітні плати, а робити по сумісництву забороняється, коли не діє жодна норма законодавства щодо соціального захисту особового складу МНС – злочинно робити з нас КРІПАКІВ примусово переводячи на контрактну службу, яка ніяких переваг перед кадровою немає, а навпаки масово порушує наші конституційні права та свободи.
Прошу Вас захистити та повернути десяткам тисяч вогнеборців та рятувальників їх конституційні права та соціальні гарантії, яких вони були позбавлені попереднім, не професіональним, а на моє особисте переконання, злочинним керівництвом МНС України та повернути на кадрову службу весь особовий склад МНС України, робота якого пов’язана з ризиком для життя і який працював ще до запровадження контрактної служби наказом МНС № 203 від 17.03.2008 р.
Додаток.
1. Копії типових форм контрактів МНС та ЗСУ.
2. Копія Постанови КМУ №150 від 04.03.1994р.
З повагою,
Голова профкому та
міського осередку
ЗОО ВГО « Правозахист» Майороші Ласло Юліусович.