Стан кадрового забезпечення в органах державного пожежного нагляду продовжує залишатися на низькому рівні.
Як і в минулі роки, однією з проблем залишається питання комплектування посад. Найбільший некомплект серед працівників органів держпожнагляду відмічається в ГУ МНС у м. Севастополі (33%), Миколаївській (20%), Вінницькій (15,2%), Житомирській (12%), Івано-Франківській, Луганській, Одеській областях та м. Києві по 11%, хоча протягом 2008 року на посади інженерно-інспекторського складу органів держпожнагляду по державі призначено 489 працівників, у тому числі 412 випускників відомчих навчальних закладів.
Однією з проблем в органах держпожнагляду залишається скорочення посад через відсутність належного фінансування штатної чисельності інженерно-інспекторського складу органів держпожнагляду, що охороняє об’єкти за договорами. Зважаючи на необхідність продовження здійснення державного пожежного нагляду на таких об’єктах Держпожбезпеки запропоновано вирішувати питання про введення додаткової кількості посад інженерно-інспекторського складу до місцевих органів держпожнагляду для обслуговування даних об’єктів.
На нараді за підсумками діяльності органів держпожнагляду за 6 місяців 2008 року при заступнику Міністра Третьякову В.М. обговорювалось питання використання інженерно-інспекторського складу органів держпожнагляду не за призначенням та шляхи його вирішення. Це у першу чергу стосувалось поєднаних посад, коли до функціональних обов’язків працівника органів держпожнагляду включаються обов’язки щодо матеріально-технічного, фінансового, кадрового забезпечення підрозділу тощо.
На нараді йшлася мова не тільки про поєднану посаду старший інспектор-начальник ППЧ, а й про такі, наприклад, як старший інспектор – начальник окремого посту ДПО тощо. Тобто такі, які змушують працівника органів держпожнагляду виконувати невластиві їм функції. Роз’єднання таких посад повинно було завершитись до 1 вересня 2008 року.
ГУ МНС у Вінницькій області проінформувало про те, що на території Вінницької області професійні пожежні частини відсутні. Хоча у структурних підрозділах ГУ МНС області існують такі поєднані посади, як старший інспектор – начальник окремого посту ДПО, які передбачають використання працівника органів держпожнагляду не за призначенням.
ГУ МНС в Херсонській області, взагалі, сприйнявши завдання заступника Міністра за рекомендацію, повідомило наступне: «керівництвом ГУ МНС прийнято до уваги рекомендації щодо заборони поєднання штатних посад інженерно-інспекторського складу з начальниками ППЧ. Відповідні пропозиції будуть враховані та направлені до МНС під час проведення організаційно-штатних змін».
Незважаючи на рішення наради деякі ГУ МНС продовжували направляти до Держпожбезпеки на погодження матеріали стосовно призначення працівників органів держпожнагляду на поєднані посади.
Тому, Держпожбезпеки було відмовлено у підтриманні клопотання щодо призначення старшого інспектора служби держпожнагляду 10-СДПЧ м. Гайсин Гайсинського районного відділу капітана служби цивільного захисту Довгого на посаду начальника служби держпожнагляду – начальника окремого посту ДПО смт Теплик Теплицького району.
В аналогічному клопотанні щодо призначення інженера сектору нормативно-технічної роботи Котовського райуправління капітана служби цивільного захисту Дем’янова на посаду старшого інспектора сектору з питань НПД – начальника 28-ППЧ відмовлено ГУ МНС в Одеській області.
З цієї ж причини ГУ МНС в АР Крим отримало відмову у клопотанні щодо призначення заступника начальника 30-СДПЧ Євпаторійського міськуправління старшого лейтенанта служби цивільного захисту Дар´яна на посаду старшого інспектора – начальника 10-ППЧ смт Мирний.
Слід відмітити, що при відборі кандидатів для призначення на вакантні посади не завжди враховуються вимоги наказу МНС від 18 лютого 2008 року №128 «Про внесення змін до деяких наказів МНС у сфері пожежної безпеки». Навіть отримавши дозвіл на комплектування посад органів держпожнагляду спеціалістами за напрямом «будівництво» та «правознавство» а також інших спеціальностей, враховуючи спеціалізацію основного виробництва відповідної територіальної одиниці, ряд Головних управлінь продовжують направляти на погодження до Держпожбезпеки матеріали на осіб зі спеціальностями, набуті за якими знання, уміння та навички практично неможливо застосувати на роботі органів держпожнагляду.
Нарікання на якість відбору кандидатів на службу мало ГУ МНС в Полтавській області, яке клопотало про призначення гр. Берегового, який після закінчення Полтавського військового інституту здобув спеціальність «бойове застосування та управління діями підрозділів (частин, з’єднань) із засобами зв’язку», на посаду не просто інспектора, а старшого інспектора сектору державного пожежного нагляду Котелевецького райвідділу.
ГУ МНС в Донецькій області клопотало про призначення на посаду інспектора групи держпожнагляду СДПЧ-47 Артемівського міськуправління молодшого інспектора Посохової, здобута спеціальність якої - «менеджмент організацій».
ГУ МНС у Волинській області було відібрано гр. Рубана (професійне спрямування - «агрономія» та «менеджмент організацій» для призначення на посаду інспектора Іваничівського райвідділу.
А ГУ МНС в Одеській області пропонувалося випускницю Академії пожежної безпеки ім. Героїв Чорнобиля 2008 року, спеціаліста з пожежної безпеки Гончар призначити не на посаду інспектора, а на посаду молодшого інспектора відділення з питань НПД Приморського райвідділу м. Одеси.
Не зважаючи на те, що відповідно до вимог Міністерства кандидати на посади начальників органів держпожнагляду повинні мати практичний стаж роботи в органах держпожнагляду не менше ніж 3 роки та відповідний освітньо-кваліфікаційний рівень не нижче, ніж «спеціаліст» за напрямом «пожежна безпека», ГУ МНС в Одеській області клопотало про призначення старшого інспектора сектору з питань наглядово-профілактичної діяльності – начальника 20-ППЧ Татарбунарського райвідділу капітана служби цивільного захисту Школи на посаду заступника начальника відділу – начальника сектору з питань наглядово-профілактичної діяльності цього ж райвідділу. При цьому, освітньо-кваліфікаційний рівень Школи – «бакалавр» за напрямом підготовки «пожежна безпека». Крім того, Школа з травня 1997 року по жовтень 2008 року (майже 11 років) він не працював в органах держпожнагляду.
Держпожбезпеки відмовлено у клопотанні ГУ МНС в Чернівецькій області щодо повторного прийому на службу до системи МНС Федірчика (освітньо-кваліфікаційний рівень – «молодший спеціаліст» за спеціальністю «правознавство») з призначенням його на посаду інспектора відділення держпожнагляду відділу з питань наглядово-профілактичної діяльності Чернівецького міського управління.
Держпожбезпеки розглядалось клопотання стосовно переводу по для подальшого проходження служби в ГУ МНС в Київській області на посаді інспектора служби держпожнагляду по обслуговуванню сільської місцевості - начальника ППЧ-20 Васильківського райвідділу виконуючого обов’язки начальника Савранського райвідділу УМНС в Одеській області майора служби цивільного захисту Аврамишина (професійне спрямування «технічне обслуговування засобів зберігання, транспортування та заправки пально-мастильними матеріалами». Було рекомендовано використання його на посаді того структурного підрозділу, де його можна буде використовувати відповідно до отриманої ним освіти, знань, умінь та навичок, тобто за виключенням органів держпожнагляду.
Держпожбезпеки відмовлено у клопотанні ГУ МНС в Київській області щодо призначення старшого респіраторника 20-ДПЧ по охороні зони відчуження та безумовного (обов’язкового) відселення, м. Чорнобиль старшого сержанта служби цивільного захисту Кошового (професійне спрямування Кошового С.І. «Педагогіка і методика середньої освіти. Математика») на посаду інспектора групи пожежної профілактики цього ж підрозділу.
Держпожбезпеки відмовлено у клопотанні ГУ МНС у Волинській області щодо призначення пожежного 18-ПДПЧ смт Іваничі сержанта служби цивільного захисту Хом´яка (професійне спрямування «монтаж і експлуатація електроустаткування підприємств і цивільних споруд» освітньо-кваліфікаційного рівня «молодший спеціаліст», а також професійне спрямування «транспортні системи») на посаду інспектора з питань наглядово-профілактичної діяльності Іваничівського райвідділу.
Держпожбезпеки відмовлено у клопотанні ГУ МНС в Луганській області щодо прийому на службу гр. Стужука (професійне спрямування - «Бойове застосування та управління діями підрозділів (частин, з´єднань) Сухопутних військ») та Шухна (професійне спрямування - «Механізація сільського господарства»)
У деяких погодженнях, враховуючи тривалий період роботи на посадах органів держпожнагляду, набутий досвід роботи, вищу освіту технічного спрямування або напрямку пов’язаного з технологічними процесами, які застосовуються на виробництві, що обслуговується молодшим інспектором (це в основному стосується призначення молодших інспекторів на посади інспекторів) Держпожбезпеки йде на зустріч і дозволяє, як виняток, такі призначення, але за умови направлення в подальшому цієї людини на навчання до одного з навчальних закладів системи МНС для здобуття відповідної освіти. Держпожбезпеки ведеться облік таких осіб і виконання з боку ГУ МНС зазначених умов будуть ретельно перевірятися під час відряджень.
Відношення керівників усіх рівнів до виховної роботи, точніше цілеспрямованого впливу на свідомість інженерно-інспекторського складу, направленого на безумовне дотримання вимог законодавства у повсякденній діяльності потребують поліпшення.
Протягом 2008 року відносно працівників органів державного пожежного нагляду було порушено 21 кримінальну справу відносно 24 осіб (Донецька область - 3 відносно 4-х осіб, Дніпропетровська – 3, Запорізька, Чернігівська – по 2, Вінницька, Кіровоградська, Херсонська, Полтавська – по 1 відносно 2-х осіб, АР Крим, м. Київ, Харківська, Львівська, Луганська, Івано-Франківська, Миколаївська – по 1).
Тільки по 11 з них судами прийняті рішення: 1- справу закрито за ст.6 п.2 КПК України, 5 - присуджено сплату штрафу, 3 - передано на поруки колективу, 2 - засуджено до позбавлення волі з відстрочкою.
За аналогічний період 2007 року порушено 15 кримінальних справ відносно 16 осіб. Слід відмітити, що 22 липня 2008 року Апеляційний суд м. Києва розглянувши вирок Оболонського райсуду м. Києва від 22 травня 2008 року щодо колишнього заступника начальника управління – начальника відділу з питань наглядово-профілактичної діяльності управління з організації забезпечення пожежної безпеки на закритих об’єктах ГУ МНС в м. Києві Іванова Ф.А. (кримінальну справу було порушено у 2007 році) своєю ухвалою залишив його остаточно засудженим за ст. 368 ч.2 ККУ до п’яти років шести місяців позбавлення волі з позбавленням права обіймати посади та займатися діяльністю, пов’язаною з виконанням організаційно-розпорядчих обов’язків в системі МНС строком на 2 роки, з конфіскацією всього майна, яке є власністю засудженого, з позбавленням спеціального звання «капітан внутрішньої служби».